קוסטה ריקה – יגואר – שימור ומחקר

אם אתם הרפתקנים במיוחד וחובבי טבע פראי, הצטרפו אלינו לחוויה בלתי נשכחת ביערות הגשם העבותים של קוסטה ריקה. בתכנית תסייעו בשימור היגואר – חיה נדירה ומרשימה הנמצאת בסכנת הכחדה. הפרויקט מתקיים במיקום מבודד, במרחק שעת הפלגה בסירה מהעיר הקרובה.

יגואר1
יגואר2
יגואר3
יגואר4
יגואר5
יגואר6
יגואר7
יגואר8
יגואר10
יגואר11
יגואר25
יגואר13
יגואר14
יגואר15
יגואר16
יגואר17
יגואר18
יגואר19
יגואר20
יגואר21
יגואר24
יגואר22
יגואר23

תקציר

מיקום: הפארק הלאומי טורטוגרו (Tortuguero), קוסטה ריקה

משך התכנית: מינימום 4 שבועות, מקסימום 12 שבועות

נמל תעופה: נמל התעופה הבין-לאומי חואן סנטה מריה (SJO), סן חוזה

אופי ההתנדבות: מחקר, תצפיות

מספר משתתפים: עד שבעה מתנדבים מרחבי העולם בפרויקט זה; עד 20 מתנדבים מרחבי העולם באתר (כולל פרויקטים אחרים)

גיל: 18–70

הערה חשובה: בתכנית זו נדרשת רמה גבוהה של כושר גופני. התכנית מיועדת למתנדבים ולמתנדבות המסוגלים לשאת את חפציהם האישיים לבסיס הפרויקט ולהיות ערוכים להליכות רגליות בחול, שאורכן יכול להגיע עד לכ-24 ק"מ.

התכנית כוללת

מגורים: חדרים משותפים בסגנון מעונות,  מעורבים לגברים ולנשים

אוכל: ארוחות בהכנה עצמית של המתנדבים

תמיכה: מישראל בעת הצורך

הכשרה: תכנית הכשרה מקיפה נערכת עם ההגעה

איסוף: איסוף מנמל התעופה ביום ההגעה, בערב שלפני תחילת ההתנדבות

לא כולל

טיסות, ביטוח בריאות, ויזה (בעת הצורך), מיסי שדה מקומיים ובין-לאומיים, הוצאות אישיות

על התכנית

בתכנית תסייעו להגן על היגואר, מין בסכנת הכחדה, ותוך כדי תחיו ותעבדו ביערות הגשם של קוסטה ריקה. במהלך שהותכם תוכלו לתרום לשימור מין מרשים וחמקמק זה ולהצטרף לצוות שמטרתו שימור ארוך-טווח של חיות בר לאורך החוף הקריבי של מרכז אמריקה. תחפשו עקבות וסימנים של יגוארים ושל הטרף שלהם, באמצעות הצבה של מצלמות בשליטה מרחוק וסקירה של רצועת חוף שאורכה כ-26 ק"מ, המשמשת גם אזור קינון לצבי ים.  נתונים אלה יועברו לממשלת קוסטה ריקה ולארגוני שימור מרכזיים.

התכנית מתמקדת בפעילות לשימור היגואר, אולם בה בעת תשתתפו גם במשימות חשובות אחרות, כגון חקר צבי ים (בעונה), חקר עופות מים וביצוע סקרי הערכה של נתונים ביולוגיים. במהלך שהותכם בתכנית תוכלו ללמוד רבות על המערכת האקולוגית הייחודית של יערות הגשם בקוסטה ריקה.

תוכלו להצטרף לתכנית זו לתקופה קצרה או לתקופה ארוכה, הכוללת התמחות בת 8–12 שבועות. המחצית הראשונה של ההתמחות זהה לתכנית הקצרה, אך נוספת לה גם הכשרה בלימודי מנהיגות. במחצית השנייה של ההתמחות תעבדו בשיתוף פעולה הדוק עם הצוות במקום ותעזרו בהכשרת מתנדבים חדשים.

מיקום

הפרויקט מתקיים ביערות הגשם של הפארק הלאומי טורטוגרו, בצד הקריבי (המזרחי) של קוסטה ריקה. אל מחנה המתנדבים אפשר להגיע רק באמצעות סירה או ברגל והוא שוכן במטע עצי קוקוס, רק 50 מטרים מהחוף!

אופי ההתנדבות

מטרתו המרכזית של פרויקט זה היא ביצוע סקרים ביולוגיים, התורמים לידע המדעי ולמאמצי השימור המתמשכים באזור זה. במסגרת זו תצאו לפעילות בשטח, תעזרו באיסוף מידע רב-ערך ותרכשו מגוון רחב של מיומנויות מחקר.  בתכנית סיורים רבים בשעות הבוקר המוקדמות – תוכלו לחזות בכמה זריחות מרהיבות-עין בחופים הקריביים המופלאים של הפארק הלאומי טורטוגרו. פרט לכך, תלמדו את הצד הטכני של העבודה, הכולל ניתוח נתונים, עיבודם ורישומם.

סדר יום לדוגמה: הפעילות בתכנית זו מתחילה השכם בבוקר! איסוף הנתונים מתחיל בשעה 05:00, ולכן ארוחת הבוקר נערכת ב-04:30. בין השעות 10:30 ל-14:00 שבים כל המתנדבים למתחם. ארוחת צהריים מוגשת ב-11:00 ותדריך נערך ב-13:00. בשעה 14:00 יוצאים לפעילות הצהריים. ארוחת ערב מוגשת בשעה 17:00. לרוב תשתתפו בשני סקרי מחקר בכל יום.

הערות חשובות:

  • הדגשים בתכנית יכולים להשתנות בהתאם לחודשי השנה.
  • הפעילות בתכנית תורמת רבות לשימורו היגואר באזור, אך יש לזכור שמדובר בבעל חיים חמקמק, ומפגש עימו הוא נדיר למדי ואינו מובטח.

מגורים ואוכל

לינה: תנאי השהייה בסיסיים ביותר – אנא סעו עם ראש פתוח ועם נכונות להסתגל לתנאים המקומיים. הלינה בחדרים בסגנון מעונות, מעורבים לגברים ולנשים. חדרי הרחצה והשירותים משותפים והאסלות בהדחה בדלי. במקום מים זורמים לשטיפה ולבישול וכן מים המתאימים לשתייה ולצחצוח שיניים. שימו לב כי אספקת המשאבים במקום מצומצמת ולעיתים השימוש בהם מוגבל. למתנדבים אחריות משותפת במטלות בסיסיות, כגון בישול, ניקיון ומשימות אחרות. חשמל מסופק באמצעות גנרטור וזמין רק כמה שעות ביום.

אוכל: המתנדבים מכינים בתורנות את הארוחות לקבוצה. האוכל בסיסי מאוד וצמחוני ברובו; בשר ודגים זמינים לעיתים רחוקות. ארוחת הבוקר יכולה לכלול דייסה או פנקייק. ארוחת הבוקר מורכבת מאורז ושעועית, פירות וירקות; ארוחת ערב טיפוסית עשויה להיות עדשים, פסטה, שעועית, אורז וירקות.

כביסה: ידנית, על ידי המתנדבים

אינטרנט: גישה לאינטרנט אלחוטי זמינה בעיר הקרובה בלבד (תוכלו לצאת לטייל בעיר בסופי השבוע –  הוצאות הנסיעה אינן כלולות בעלות התכנית). יש טלפון באזור הקבלה בחוף אך לעיתים יש בעיות תקשורת באזור.

טיפים

שבוע הכוונה (כלול בעלות התכנית)

עם הגעתכם יציג לכם צוות הפרויקט תכנית הכשרה מובנית שבה תשתתפו בימים הראשונים. תקופת ההכשרה קצרה אך אינטנסיבית, ומטרתה להכין אתכם לעבודה ראשונית בתכניות המחקר. לאחר מכן תמשיכו בלימוד ולאחר כל סקר תרכשו ניסיון רב יותר.

אטרקציות בסביבה (אופציונלי – לא כלול)

קוסטה ריקה היא מדינה מדהימה עם שפע של הזדמנויות לטיולים ולמקומות חדשים שאפשר לגלות! בהתחשב במיקום המבודד שבו תשהו, את מרבית זמנכם תבלו באתר הפרויקט – יער הגשם אינו מקום לשוטט בו! עם זאת, יש כמה אפשרויות לטיולים בסביבה הקרובה ותוכלו לצבור חוויות ולנצל את שהותכם בקוסטה ריקה. הנה טעימה קטנה מבין שלל האפשרויות:

תוכלו להגיע לכפר טורטוגרו בסופי השבוע, לבקר בחנות המזכרות הקטנה שלו, לקפוץ למאפייה הטעימה או סתם לשוטט וליהנות מהאווירה.

אם אתם מתנדבים לטווח זמן ארוך, בסופי שבוע ארוכים תוכלו לצאת ממתחם ההתנדבות ולהמשיך לחקור את האזור הקריבי. באזור מגוון פעילויות, בהן טרקים, צלילות שנורקלים, דיג, אומגה ועוד. חובבי האקסטרים שביניכם יוכלו לצאת לרפטינג מים לבנים סוער ברמה 3 או 4 לאורך נהר פקוארה המפורסם, במהלך טיול של יום אחד או של יומיים. אם אתם הרפתקנים קצת פחות, תוכלו פשוט להירגע ולרבוץ בכפר קריבי חביב.

תוכלו לצפות מרחוק ולהתפעל מהאתר המפורסם, הר הגעש הפעיל ארנל (Arenal) ולטבול במעיינות החמים הטבעיים; לגלוש בסלסה בראבה – אתר גלישה ידוע ואהוב המיועד לגולשים ברמת מתקדמים; לרכוב על סוסים לאורך חוף פוארטו וייחו, או פשוט ליהנות מקילומטרים רבים של חופים מרהיבים המעוטרים בעצי דקל. בהרי טלמנקה תוכלו לצפות בעופות דורסים בנדידתם או לבקר בכפרים מקומיים ולהתוודע לתרבותם המעניינת. תוכלו לבקר ביער העננים המפורסם של שמורת מונטה ורדה; לבקר במתחם יונקי הדבש; ליהנות מגלידה מתוצרת מקומית או ממוצרי חלב טריים אחרים; ללכת בין צמרות העצים על הגשרים התלויים או ליהנות מטיולי טבע מאורגנים בפארק הלאומי בראוליו קארילו. תוכלו לנסוע לאורך המדינה ולגלות את רצועת החוף היפה של האוקיינוס השקט, על חופיה החבויים בעלי החולות הלבנים; לבקר בהר הגעש אירזו (Irazu) ובדרך לעצור בחוות קפה מקומיות בדרך לבירה סן-חוזה. חובבי הערים והתרבות יוכלו לבלות זמן בבירה ולבקר במוזאון הזהב או במוזאון אבן הירקן (Jade museum), ללכת להצגה באחד מתאטראות הענק של העיר או להעביר ערב באווירה לטינו-אמריקאית וליהנות מחיי הלילה התוססים.

דרישות מינימום

  • מגיל 18 ומעלה
  • אנגלית ברמה בסיסית
  • כושר גופני ברמה טובה מאוד
  • ביטוח רפואי מקיף
  • חיסונים (יש להתייעץ עם מרפאת מטיילים טרם הנסיעה)

הערות חשובות:

כל מתנדב בתכנית נדרש להחזיק בטופס היתר מדעי. אנו מגישים את הבקשה בשמך, אך עם זאת, נבקשך לשלוח את המסמכים הבאים לאחר ההרשמה:

  • עותק סרוק של הדרכון
  • תמונה באיכות גבוהה בגודל תמונת דרכון
  • קורות חיים, בתמציתיות (מקסימום עמוד אחד), מתורגמים לספרדית. יש להגיש תרגום ראוי שנעשה בידי דובר ספרדית ילידי או איש מקצוע.

יש להירשם לתכנית זו לפחות ארבעה שבועות מראש, כדי לאפשר די זמן לעיבוד הבקשה.

הבהרה: ייתכן והמידע המופיע בעמוד זה אינו מעודכן באופן מלא. בכדי לקבל את המידע המלא והמעודכן חשוב לצפות בעמוד התכנית באתר GoEco באנגלית:


לחצ/י למעבר לאתר באנגלית

החל מארבעה שבועות בעלות של $3020 לאדם, כולל לינה, ארוחות והכשרה מקצועית.

לא כולל טיסות וביטוח נסיעות.

מעוניינ/ת לשמוע עוד על התכנית?

בוא/י נדבר!























  הרשמה לעדכונים ופרסומים