goeco@goeco.co.il   |   077-5527000

איסלנד - התנדבות במרכז בריאות אורגני בדרום האי

בואו להתנדב במרפאה השיקומית הוותיקה באיסלנד, בעיירה שכל פעילותה מושתת על אנרגיה טבעית ממעבה האדמה. החום האדיר הפורץ מן הקרקע משמש את התושבים לחקלאות בכל עונות השנה ומהווה את הבסיס לקיומו של מרכז שיקומי נחשב. המתנדבים בתכנית לוקחים חלק בפעילות החקלאית ובעבודת המרכז ובין לבין טובלים במעיינות החמים הטבעיים הרבים באזור.

$590

מידע כללי

מיקוםחווראגרדי, איסלנד
דמי השתתפות$590 לשבועיים (המחיר מבוסס על מטבע היורו ונתון לשינוי)
משך התכניתשבועיים

אוכל3 ארוחות ביום
הכשרההכוונה במהלך ההתנדבות
תמיכהמישראל בעת הצורך
כביסה גישה למכונת כביסה (בתשלום סימלי)

לא כולל

* לא כולל טיסות, ביטוח נסיעות, ויזה, הוצאות אישיות, הסעה למרכז בריאות. (ההסעה לפרוייקט,כולל טיול מרהיב, בעלות של 60 יורו),

מיקום

חווראגרדי היא עיירה קטנה המונה כ -1,700 תושבים וממוקמת כ -45 ק"מ ממזרח לרייקיאוויק הבירה. קהילה קטנה וידידותית זו נמצאת בקרבתו של שדה גיאותרמי פעיל מאוד, המספק חום למאות חממות שמגדלות פירות, פרחים וירקות לאורך כל השנה. אפילו בננות גדלות בחממות האלה! השם באיסלנדית משמעו "גן המעיינות החמים", נהוג לומר שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר בעולם פלא טבע כזה במרכזו של אזור מאוכלס. בקרבת העיר ממוקם איזור גאותרמי נוסף: "עמק האדים", אזור זה מלא במעיינות חמים, גייזרים, ובורות בוץ חם טבעיים.

על התכנית

המרכז בו ממוקמת תכנית זו הוא מרפאה לבריאות, שהיא חלק מהאגודה לבריאות טבעית ולשיקום באיסלנד. בכל שנה כ -2,000 חולים ואורחים נוספים מגיעים כדי להנות ממגוון אפשרויות השיקום במרכז, שמתמחה בגישת טיפול שבונה את הביטחון העצמי והאחריות האישית של בריאות המטופלים על עצמם. בית ההבראה שם דגש על אורח חיים בריא הכולל: תזונה צמחונית, חדר כושר, מגוון סאונות וג'קוזי מסוגים שונים. מאז הקמתה בשנת 1955 המרפאה צברה מוניטין באיסלנד ובעולם בטיפול אישי ויעיל לחולים. זו המרפאה הוותיקה ביותר ואחת משתי מרפאות השיקום החשובות ביותר באיסלנד.

אופי ההתנדבות

באיגוד האיסלנדי לרפואה טבעית יש מחלקה העוסקת במדעי הצמח ובטכניקות גידול, וכן מחלקה סביבתית העוסקת בייעור, גינון וגידולי חממה, בה מתנדבים עמיתי האיגוד מרחבי העולם. אופי העבודה תלוי בעיקר במזג האוויר, המשתנה לעיתים תכופות באיסלנד. טמפרטורות השיא שנמדדו ברייקיאוויק הם 24.8°C בקיץ 2004 ו-12.1°C- בינואר 1918.

מומלץ להגיע לתכנית עם בגדי עבודה המתאימים לפעילות בחוץ.  משימות ההתנדבות עשויות לעסוק בתחום החקלאות, הייעור והתחזוקה במתחם החממות במרכז הבריאות: בעיקר שתילה, קטיף ואריזה של מוצרים, גינון,ייעור ועבודה בחממות ובמרפאה השיקומית של המעיינות הגיאותרמיים.

פעילות המתנדבים במסגרת התכנית נמשכת כ-8 שעות שעות ביום, בין השעות 08:00 - 16:00.

יום טיפוסי: יום התנדבות מתחיל בשעה 07:00 בארוחת בוקר, לאחר מכן יוצאים המתנדבים לתחילת הפעילות, בין השעות 08:00 - 12:00. הפסקת צהרים חלה בין השעות 12:00 - 13:00 ולאחריה המשך פעילות עש השעה 16:00. ארוחת ערב מתקיימת בשעה 18:00. שעות הערב הן זמן חופשי לנוח או לבלות זמן  עם שאר המתנדבים.

מגורים

מגורים: מתנדבים בתכנית זו מגיעים מכל רחבי העולם ולנים בחדרים מאובזרים בבית משותף. עד שני לנים בכל חדר. בחדרים מיטות וארונות, על המתנדבים להביא שק שינה. בנוסף, במתחם המגורים מטבחון משותף, שני חדרי שירותים משותפים ושתי מקלחות. ליד המגורים ישנו חדר סלון עם טלוויזיה וספות. ניקיון החדרים, המקלחות והשרותים הם באחריות המתנדבים.

אוכל: כל הארוחות מבושלות במרפאת הבריאות בה מתארחים המתנדבים ולעיתים המתנדבים עצמם מכינים את הארוחות. התפריט מגוון ומשתנה בהתאם לעונות  השנה. האוכל צמחוני ברובו, אך פעמיים בשבוע הוא כולל דגים טריים, לפי השלל מהים (יש אפשרות לקנות בשר באחד ממרכזי הקניות שבעיירה). המזון במרפאת השיקום והבריאות ידוע באיסלנד באיכותו הגבוהה.

אינטרנט: במגורים יש אינטרנט אלחוטי חינם זמין בשעות הערב, המתנדבים צריכים להביא את המחשבים הניידים שלהם אם ברצונם לגלוש. במתחם ישנה גם ספריה עם wifi נגיש.

כביסה: ישנה גישה למכונות כביסה בתשלום סמלי.

טיפים

מתנדבים בתכנית זו מקבלים גישה חופשית לבריכות השחייה הגאותרמיות באזור. באופן מסורתי, לבריכות הטבעיות יש תפקיד חברתי חשוב בתרבות האיסלנדית. רוב הבריכות האיסלנדיות מציעות שחייה מקורה, פנימית וחיצונית. במהלך שעות היום (עד השעה 18:00) למתנדבים גישה חופשית לשתי בריכות שחייה (אחת מהן מקורה), מקלחות, ג'קוזי, סאונות השונות, חדרי קיטור וחדר כושר חדיש.

אזור חווראגרדי ידוע כאזור עשיר בשטחים אידיאליים לטיולים רגליים, כולל נהר המחומם על ידי מעיינות חמים. באזור מגוון טרקים, ומנגד בעיירה בתי קפה, מרכז קניות וחנות גדולה למזכרות. ישנה אפשרות לקחת אופניים ללא עלות, לאחר ההרשמה בקבלה ולהסתובב בעיירה (מרחק של 5 דקות נסיעה).
הארגון באיסלנד יוכל גם לארגן מגוון טיולים בסופי השבוע במחיר סביר, לכמה מהאתרים הפופולריים ביותר שיש לאיסלנד להציע. הטיולים יכולים לכלול מראות ייחודיים לאיסלנד כגון לגונות קרחונים, מפלים, אזורים וולקניים וגיאותרמיים, יערות, גייזרים, מעיינות חמים, רכסי הרים ועיירות עוצרות נשימה.

הסעה לתוכנית ההתנדבות: ההסעה מרייקיאוויק לפרוייקט הינה 60 יורו ואינה כלולה בעלות התכנית. ההסעה הינה בעצם טיול שכולל שלוש אטרקציות:
  • ביקור בפרלמנט הראשון בעולם (מהמאה ה-9) עם תצפית מרהיבה וסיור במקום
  • ביקור במרכז הגייזרים
  • ביקור  במפל השני בגודלו באיסלנד

דרישות מינימום

• גיל: מעל 18
  • אנגלית ברמת שיחה
  • מוטיבציה גבוהה ואחריות

החוויה שלי בקברגרדי איסלנד: המפגש עם הנופים הקבוצה והמקומיים היה ייחודי ומעצים .  כבר ברב שיח הראשוני נסינו לחבר את המתנדבים למדינת ישראל לחברה על רבדיה ובעיותיה. חשנו שליחות ללא מרכאות!! ורכשנו את ידידותם !!  המתנדבים הגיעו ממדינות אירופה  הודו קנדה וישראל הוונו מסגרת חברתית שעבדה במלוא המרץ וברצינות בחממות האורגניות,מטבח צביעה וגינון , המקומיים התייחסו אלינו באדיבות אנחנו כישראלים קבלנו מחמאות על החריצות והזריזות כדי להעצים את החוויה הישראלית אצל המתנדבים בישלנו להם אוכל ישראלי ואפינו חלות וזה גרף תגובות חיוביות ובקשות לאפות עוד ועודדדד הכרנו חברים מכל העולם התאהבנו במקומיים חוויה במלוא משמעות וההתרגשות המאפיינים חוויה מעצימה. אנחנו חוזרות לאיסלנד!! עיצה להתנדב ללא ציפיות ולהתמלא לאט לאט באהבה דרך הנופים הייחודיים .מהמקומיים האדיבים ומהמתנדבים שהגיעו מאותה סיבה שאתם הגעתם להכיר אנשים מקומות ותרבויות בהצלחה

יעל מלובני – יולי 2015

מרגע שנקשרתי לארגון הנ"ל, נרתמתי להתנדבות כתחליף לעבודה, זו אינה חוויה חד פעמית אלא דרך חיים חדשה.
אנשי קשר בארגון הנ"ל מעבירים מסרים ומדריכים באופן מרשים ומשכנע, מלווה ביחס אדיב ונעים.
למרות שזו הפעם הראשונה בהתנדבות בחו"ל, המפגש הראשון עם אנשי הקשר באיסלנד העניק לי הרגשת ביטחון ושייכות.
היתה לי תחושה של מקום שאנשיו מקבלים בידידות, דאגה וחמימות ובנוסף תושבי המקום אדיבים ומנומסים.
במפגש עם קבוצת ההתנדבות נוצרה במהירות אינטרקציה שגיבשה את הקבוצה ללא הבדל גיל, שפה, דת ולאום.
זו חוויה מיוחדת ומהנה במיוחד, להכיר מתנדבים שבאו ממספר מדינות עם תכונות אופי זהות - אמפאטיה, נתינה, שיתוף פעולה ועזרה בכל עת ובכל מצב.
בנוסף כל אחד הביא והכין מעדן שייחודי למדינתו.
המדריך הונור מאסטוניה דאג לכל צרכינו, בצד עמידה בלוח זמנים, היצמדות לחוקי המקום וכללים שנכתבו לנו, היה כאחד מאיתנו בעבודה, בשעות הפנאי ובטיולים, בנוסף פינק אותנו מנסיונו הקולינארי.
הקבוצה מנתה 6 מתנדבים - מישראל, צרפת, איטליה, קליפורניה ודרום קוריאה - כולם נרתמו להתנדבות בכיף ובהנאה - טיפלנו בחליטת תה ובקטיף עגבניות - מזג אויר חורפי סוער
הכולל גשמים וסופות שלגים - לא מנעו מאיתנו לעבור מחממה לחממה ואחרי שעות העבודה טיילנו בהרים מושלגים, ראינו גייזרים ורכבנו על סוסים.
בסופי שבוע  טיילנו  באזור וראינו מפלים, קניונים ולגונות (החמצנו את הזוהר הצפוני).
החווה צמודה למרכז רפואי הכולל ספא, בריכה מקורה, סאונה וג'קוזי - כל המתקנים שצויינו עמדו לרשותנו אחרי שעות העבודה, בנוסף קיבלנו 3 ארוחות עשירות ומגוונות כולל שלל ירקות ודגים .
במבנה המגורים שהיה קרוב לחווה, קיבל כל מתנדב חדר פרטי לרשותו, בנוסף עמד לרשותנו מטבח מאובזר וחדר מרכזי לבילוי בשעות הפנאי - המקום שימש לנו כבית חם ונעים באוירה משפחתית רגועה ומהנה, הכל התנהל לשביעות רצוננו מעבר למצופה.
תודה לאירגון שהעניק לנו התנדבות במתכונת הנ"ל.
כולי תקווה שעוד מדינות יאפשרו לנו להשתלב בפעילות התנדבותית מהסוג הנ"ל.

אתי, אוקטובר 2013

עידית - ספטמבר 2013

בהתנדבות במרכז הבריאות האורגני הכי נהנתי מעצם ההתנדבות ומהמפגש עם אנשים צעירים ממדינות אחרות. חסרה לי ההדרכה בטיולים שאורגנו בסופי השבוע - לא הספיק לי רק לנסוע ממקום למקום, אם כי המקומות יפיפיים ורצון המארגנים היה טוב.

.יום טיפוסי מתחיל ב-9:00 בבוקר אחרי ארוחת בוקר עשירה בחדר האוכל של בית ההבראה. האוכל מגוון, טעים ובעיקר אורגני ומקומי

בימים הראשונים הקבוצה התפצלה לשתי קבוצות עבודה: האחת עבדה בחממות הגידול של בית ההבראה והשניה עסקה בבניית שביל להולכי רגל בשטח פתוח מאחורי בית ההבראה בשביל אורחי המוסד. בין ארוחת הבוקר לארוחת הצהריים בשעה 13:00 ובין ארוחת הצהריים לסיום העבודה בשעה 16:00 ישנן שתי הפסקות קפה בביתן של מנהל העבודה המקומי, יונאס. בשעה 18:00 עייפים אך מרוצים חוזרים לבית ההבראה לארוחת ערב.

מאחר ובית ההבראה דוגל, כמו מרבית האיסלנדים, באורח חיים בריא, המזון שמוגש בחדר האוכל הוא אורגני ורוב הירקות בהם משתמשים במטבח גדלים בשטח בית ההבראה ובחממות בהן עובדים המתנדבים. סיפוק גדול הורגש בקרב המתנדבים כאשרבארוחות הוגשו סלטים ותבשילים מירקות שנקטפו ונאספו על ידם יום קודם.

שום דבר אינו מתבזבז במשק בית ההבראה. המתנדבים משתתפים גם באיסוף והכנת הדשן האורגני לחממות אשר מורכב בין היתר מעלי השלכת הרטובים הנאספים על ידי המתנדבים ממדשאות בית ההבראה ומשאריות המזון (ירקות, פירות, זרעי דגן וכו') מהמטבח.

המגורים בבית המתנדבים הכולל מטבח, סלון וחדר משחקים, פרט לחדרי המגורים, איפשרו לכל חברי הקבוצה לבלות את הערבים ביחד ובתום השבועיים כבר נרקמו חברויות שהמשיכו אל מעבר לתוכנית.

למרות ההרגשה שבאיסלנד הזמן זז לאט יותר, השבועיים של התוכנית הגיעו לקיצם מאוד מהר

פרט לשלושת הארוחות שניתנות על ידי בית ההבראה, ניתנת למתנדבים גישה חופשית למתקני המקום הכוללים חדר כושר, סאונות, בריכות ואף בריכות תרמליות הממוקמות מחוץ למבנה, תחת כיפת השמיים. בנוסף, המתנדבים מוזמנים לקחת כמה זוגות אופניים, גם כן ללא תשלום, ולצאת לסיבוב אופניים ברחבי העיר התובלת בגווני ירוק מרהיבים של ההרים שמסביב.

חוויה מומלצת ביותר לאנשים שרוצים לגלות אי מדהים ומיוחד ביותר, להכיר אנשים חדשים "באותו ראש" ולא לרוקן את כל החסכונות.

קסניה- דצמבר 2010

"חוות הבריאות הוא מקום נעים, נוח ומענין בייחוד לאנשים מבוגרים. האחראית על החווה הייתה אישה נעימה ומתחשבת בחומר האנושי. הלידרית שלנו, מיכל, גילתה אחריות והפכה לחלק מהקבוצה. לקבוצה קטנה היה יתרון גדול, נוצרו קשרים יותר הדוקים והתנהלות הטיול הייתה מהירה יותר. בהחלט חוויה מענינת ואחרת."

רחל הרקוביץ

"החוויה כולה היא שילוב של עבודה ושהות במקום מדהים - בית הבראה, שיחה עם איש המנהלה, הסבר על הרעיון המוביל את המקום בתפיסתו היחודית תוך שילוב של בריאות עם אורח חיים נכון-הוליסטיות!!"
זהבה ועמוס רשף

"המקום ניפלא האנשים מקסימים, התנאים אופטימליים."

שושי וייס

הכול התחיל כשחברה שלי, יפית, ואני חיפשנו יעד לנסיעה לחו"ל. היה לנו חודש פנוי ורצינו לעשות משהו מיוחד. החיפושים באינטרנט הובילו אותנו לאתר של GO ECO . די מהר האופציה של איסלנד כבר הייתה ברורה לנו והחלטנו להירשם לתוכנית "התנדבות במרכז בריאות אורגני בדרום האי".
הליך ההרשמה היה פשוט ואפילו קיבלנו עזרה בתיאום הטיסות. (אגב, מכיוון שאין טיסות ישירות לאיסלנד שווה לשקול להאריך את השהות בדרך לשם ובחזרה, אנחנו עצרנו בלונדון ובפריז).

בתחילת מאי 2012 יצאנו לאיסלנד.
התבקשנו להגיע לאיסלנד לפחות יום לפני שההתנדבות מתחילה. נשארו בלילה בעיר הבירה ריקיאוויק (REYKJAVIK), ולמחרת בבוקר פגשנו את שאר המתנדבים במשרדים של ה-WWF (WORLD WIDE FRIEND). היו איתנו שני מתנדבים מארה"ב, שניים מדרום קוריאה, מתנדבת מאיטליה, והלידרית שלנו הייתה מגרמניה. הלידרית היא בעצם מתנדבת לטווח ארוך שהייתה אחראית עלינו. הגיל הממוצע של המתנדבים היה 24.

כולנו נרשמנו במחיר סמלי לטיול אל ה-golden circle, מסלול חובה לכל התיירים שמגיעים לאיסלנד, המורכב משלושה אתרים עיקריים: מתחם גיאותרמי עם גייזרים, מפל ענק ומרהיב בשם Gullfoss ופארק לאומי Thingvellir.
אחרי הסיור הגענו לקליניקה שנמצאת בעיירה קוורגרדי (Hveragerði) (כחצי שעה נסיעה מעיר הבירה) והתמקמנו במגורים (חשוב להוריד נעלים לפני שנכנסים לכל מבנה). במגורים היה מטבח, סלון, שני שירותים ומקלחת. כל אחד קיבל חדר משלו שכלל מיטה, שולחן, ארון, כיור ומראה.
אכלנו ארוחת ערב בחדר האוכל וליה, הלידרית, ארגנה ערב היכרות בסלון עם פעילויות שונות.
למחרת התחלנו את ההתנדבות. אחרי הכירות עם מנהל העבודה, יונאס, התחלנו לעבוד בחממות השונות. כל יום עבדנו מ-09:00 עד 16:00 וקיבלנו שלוש הפסקות: שתי הפסקות קפה/תה של חצי שעה, ואחת של שעה לארוחת הצהריים. (יונאס מאוד אוהב לדבר, במיוחד על פוליטיקה וכלכלה, אז הפסקות הקפה בדרך כלל היו מתארכות). העבודה הייתה בחממות של עגבניות ועגבניות שרי, מלפפונים, חסות ועלים ירוקים נוספים. עסקנו בקטיף, מיון, הנמכה של השתילים וקשירתם מחדש, והוצאת עשבים. העבודה לא קשה במיוחד. חשוב להתכונן מראש לכך שמאוד חם בחממה אבל מאוד קר בחוץ. בכלל, מזג האוויר היה מאוד הפכפך. היו רוחות חזקות מאוד, שמש בלי הפסקה, גשם ואפילו קצת שלג..
זמן העבודה היתה הזדמנות מצוינת להכיר את הרדיו האיסלנדי וכמובן את שאר המתנדבים. היה מרתק לשמוע מכל אחד על המדינה והבית שלו, על המנהגים, הדתות ולמצוא הבדלים בתרבויות שלנו.
היו שלוש ארוחות ביום. הארוחות הן צמחוניות ומדי פעם היו גם דגים. האוכל היה מאוד טעים ומשביע. אבל אם רוצים או צריכים, יש בעיירה סופר שנקרא 'בונוס' (רשת איסלנדית) שנמצא במרחק הליכה ולהשתמש במטבח שבמגורים.
הייתה לנו גישה חופשית לבריכות המחוממות ולסאונה שבקליניקה, ועמדו לרשותנו מכונת כביסה ומייבש כביסה.
העיירה נמצאת באזור מאוד יפה. מכיוון שיש אור שמש עד שעה מאוחרת אפשר להסתובב באזור עד מאוחר. הלכנו לנחל ולמפל קרוב, בסוף השבוע יצאנו למסלול אל 'הנהר החם' בו עוברים ליד מעיינות חמים. באחד הימים, אחרי העבודה, יצאנו לרכב על סוסים בעיירה ליד.
בעיירה יש בית קפה, מאפייה, מוזיאון לאומנות מודרנית, ומוזיאון קטן שניתן לראות בו את הסדק באדמה שנוצר לאחר רעידת האדמה שהייתה שם לפני מספר שנים.
אם יש זמן, אפשר לתפוס טרמפים אל עיר הבירה. טרמפים באיסלנד הם בטוחים והמון מטיילים משתמשים בהם כדי לנוע ממקום למקום באי. בכלל, האיסלנדים הם אנשים מאוד נחמדים ואדיבים.
שני סופי השבוע היו פנויים. לצערנו באחד מהם היה מזג אוויר סוער אבל סוף השבוע השני שכרנו רכב יחד עם עוד שני מתנדבים ויצאנו לטיול של יומיים בדרום ובמזרח האי. יפית ואני נשארנו באיסלנד שבוע נוסף אחרי ההתנדבות וטיילנו באופן עצמאי בדרום ובמערב האי.
החוויה מאוד מומלצת. זוהי הזדמנות להגיע למדינה מדהימה ביופייה, לפגוש אנשים מכל העולם, וגם לא לבזבז יותר מדי כסף.

רותם - מאי 2012

התאחדות הסטודנטים הארצית המועצה הלאומית להתנדבות אונסק''ו רשות הטבע והגנים איסתא